lauantai 25. maaliskuuta 2017

Teneriffa, Santa Cruz de Tenerife

Talvea pakoon maaliskuussa 2016

Mascan kylä

Kaupunkilomilla viihtyvälle on hieman haastavaa löytää lämmin lomakohde maaliskuussa, jos aika ja matkabudjetti ei salli kovin pitkälle lentämistä. Lisäksi Aasian suosikkikohteet eivät ole vieläkään saaneet meitä innostumaan. Jostain muistin kätköistä tuli mieleen jonkun mainostaneen kerran Santa Cruzia, Teneriffan pääkaupunkia kivaksi kaupungiksi. Ei muuta kuin etsimään lentoja Norwegianilta. Taisi olla kalleimmat lennot ikinä meille (New Yorkiin maksettiin vain osa lennoista, kun voitin lahjakortin) , yli 200e per nenä. Mutta talvensietokykyni oli koetuksella huonon kesän jälkeen, joten matkat varattiin. Santa Cruzista löytyi kiva kattohuoneisto airbnb:n kautta, mutta hinta meni yli budjettimme. Huomasin saman kämpän olevan tarjouksessa Wimdussa ja kokeilin onneani. Laitoin viestiä, että huomasin tarjouksen, mutta haluamme varata airbnb:n kautta. Kuinka ollakaan, asunnon omistaja teki "special price, just for you..". Saimme 650e / viikko sijaan kämpän 477e /viikko! En ole ikinä ennen kokeillut "tinkiä", mutta näköjään kannatti! Muut saman hintaiset olivat kauempana keskustasta.
Asunnon lisäksi varasimme auton koko viikoksi. Hinta esim. 4 päiväksi olisi ollut vain hivenen halvempi kuin 8 päivää. Hinta 8 päivälle oli 149e.

Audiotorio de Tenerife. Santa Cruz
Plaza de España Santa Cruz de Tenerife
Kahden matkassa
Musiikkitalon rantakiviin oli maalattu musiikin julkkiksia. Nimet oli välillä vähän sinne päin..

Ensimmäisenä päivänä herättyämme kesään, tutustuimme itse Santa Cruziin, ja annoimme yöllä kadun varteen jättämme auton olla rauhassa. Kaupungin tunnetuimmat nähtävyydet ovat 2003 valmistunut musiikkitalo, joka muistuttaa jättimäsitä avaruuskypärää ja Plaza de España -aukio kuten jokaisessa Espanjalaisessa kaupungissa. Aukion erikoisuus on pyöreä keinoteloinen lampi. Pidimme kaupungista heti, ei yhtään tuntunut että olisimme missään "turistikaupungissa" , vaan normaalissa Espanjalaisessa kaupungissa jossa paikalliset elävät arkeaan. Moni kysyi kyllä, miten olemme täällä, emmekä "rantakaupungeissa" muten muut turistit. Teki mieli sanoa että juuri siksi.

Los Cristianoksen mummo-skoottereita

Seuraavana aamuna lähdimme ajelemaan. Poikkesimme Los Cristianosin turistikylään, koska siellä piti olla saaren paras olutkauppa. Aikamme etsittyämme menimme ostamaan jäätelöt ja ystävällinen myyjä myi meille lähes 5e kpl maksaneet jäätelöpuikot ja kertoi kauoan sulkeneen ovensa kuukausi sitten. Los Cristianos oli meille niin väärä paikka ja hinnat kolminkertaiset Santa Cruziin verrattuna, että päätimme poistua saman tien ja jättää paikalliset turistit ajelemaan "mummo-skoottereillaan. "

Päätimme suosiolla skipata Playa de las Americasin uskoen sen olevan nuorekkaampi ja paljon isompi versio Cristianosista.

Masca

Lähdimme mieluummin Mascaan, 80 asukkaan kylään vuoristossa. Sinne vei vasta 2000-luvulla rakennettu pieni mutkitteleva ja hidas vuoristotie. Tätä ennen kylään oli päässyt vain aasilla tai veneellä. Kylä oli todella kaunis ja maisemat henkeäsalpaavat! Siellä oli myös yksi ravintola, jossa tyydyimme ottamaan janojuomat, ruokaa emme testanneet. Jotenkin tämä todella oli paikka jossa "sielu lepää", ehdottomasti pitlän ajon arvoinen. Ja johan tuo ajomatkakin oli elämys!

Upeita maisemia Mascaan vievän tien varrella.

Los Gigantes

Seuraavaksi poikkesimme Los Gigantesin kylään tarkoituksenamme nähdä todellä jyrkät kalliot jotka nousevat merestä.Näimmekin ne, mutta ilman venettä ei päässyt niin lähelle kuin olisimme halunneet. Olimme harkinneet delfiinienbongausreissua täältä, mutta paluu olisi mennyt niin myöhään, että tyydyimme ihmettelemään kalliin näköisiä paatteja, niitä kuuluisia kallioita ja syömään elämemme ensimmäiset ryppyperunat lounaaksi. Ei hullunpaa, näitä tuli testattua useammat loman aikana. En olisi uskonut että voi runsaassa suolavedessä ylikypsäksi keitetty pottu maistua niin hyvälle. Toki kastikkeeella ja lomafiiliksellä oli osuutta asiaan myös.

Delfiiniretkistä innostuneen kannattaa tulla tänne jo aamupäivällä. Kuulemma hyvällä tuurilla retkillä voi nähdä myös valaan. Järjestäviä tahoja on useita.Ehkä seuraavan kerran kun hennomme lähteä talvea pakoon?

Ryppyperuja ja lämpimät voileivät.

Illalla teimme taksiretken saaren entiseen pääkaupunkiin San Cristóbal de La Lagunaan joka on nykyään eläväinen opiskelijakaupunki. Mikäli siellä ei olisi selvästi viileämpi kuin Santa Cruzissa, se sopisi meille myös oikein hyvin lomakohteeksi. Vuoristo tekee kuitenkin ilman viileämmäksi etenkin iltaisin. Tämä retki kuuluu enemmän tuonne olutvinkkien kohdalle kuitenkin meidän tapauksessamme.

Güímarin pyramidit ja vaellus "kuumaisemassa"

(Opaskirja kutsui Guimarin rantavaellusta kuumaisemaksi.)

Seuraavan aamun ensimmäinen etappi olivat Güímarin pyramidit . Tännekin menimme autolla. Busseja emme ainakaan nähneet.

Pyramidit löydettiin 1991, kun norjalainen Thor Heyerdahl väitti pelloilla olevia kivikasoja pyramideiksi. Ensin häntä pilkattiin, mutta lopulta paljastui että kyseessä todella ovat samanlaiset pyramidit kuin vaikka Meksikossa ja Perussa. Pyramidien iästä ei ole saatu varmuutta. Alue ei ole kovin suuri, sen kiertää aika nopeasti, mutta meidän mielestämme se oli ihan käymisen arvoinen, etenkin jos liikkuu autolla.

Tämän jälkeen lähdimme Güímarin rantaan ja vaellusreitille jonka löysimme kirjastosta lainaamastamme kirjasta (jonka nimeä en muista, mutta jotain selkeää tyyliin "vaellusreitit Teneriffalla"). Reitit oli merkattu kirjaan helppouden mukaan, ja tämän piti sopia myös vanhuksille ja lapsille. En ehkä kuitenkaan suosittelisi itse sitä niin. Osa reittiä oli nilkkoihin upottavaa hiekkaa, osa erittäin epätasaista laavakivimaastoa, joka etenkin vanhuksille olisi varmasti liian haastavaa. Helppo reitti kyllä muuten oli, kun mekin "ei sporttiset" siitä hyvin selvisimme. Reittimerkinnät olivat tosin aika puutteelliset. Laavakiviosuudella ei välillä ollut helppoa tietää oletko pysynyt reitillä, ja täytyi jopa kännykän navigaattorin avulla tarkistaa missä kohtaa olemme. Kirjasta oli myös apua. Siinä oli ohjeita koissa kuvailtiin paikkoja., Vaellus kesti meiltä 3,5h. Hyvät kengät kannattaa olla, ettei jalka lipsu. Olimme ajatelleet käydä muillakin vaelluksilla, mutta viikko meni hetkessä.
 Tässä maastossa polkua ei erottanut.

Välillä polku oli hyvin selkeä, mutta upottavaa hiekkaa.

Seuraavana päivänä poikkesimme Puerto de la Cruziin. Kaupunki oli ihan kivan näköinen, mutta täynnä turisteja ja itse asiassa tuntui että myös täynnä suomalaisia. Täälä kuului perinteisiä "Terve terve, mitä kuuluu" -huutojakin. Hintataso oli lähellä Suomen hintatasoa, eli verrattuna Santa Cruziin aika korkea! Kinkku-juustoleivät joita tuli reissun aikana syötyä usein välipalana maksoivat täällä melkein kolme kertaa sen mitä Santa Cruzissa. Samoin alkoholiton sitruunaolut mitä usein otimme autoreissuilla oli paljon kalliimpaa.

Tänne päädyimme oikeastaan siksi, että olimme etuajassa, kun olimme sopineet tapaamisen paikallislle käsityöläispanimolle. Mutta kirjoitan siitä erikseen.

Icod de los Vinos ja lohikäärmepuu

Seuraavana päivänä lähdimme katsastamaan kuuluisaa 600-700 vuotta vanhaa traakki- eli lohikäärmepuuta, joka sijaitsee 25 000 asukkaan Icod de los Vinosissa. Puu oli valtavan iso, mutta ei sentään tuhansia vuosia vanha, kuten jotkut opaskirjat väittävät. Puun lähellä oli myös muinainen hautapaikka, sillä alue oli ollut tärkeä guanchien asuinpaikka. Luolissa oli jopa muumioita. Hieman jäi epäselväksi ovatko ne aitoja. Lisäksi oli esiteltynä Teneriffan viljelyskasveja banaanista kaneliin.

La Orotava

Paluumatkalla poikkesimme La Orotavan kylään ystävien suosituksesta. Kylän kuuluisin nähtävyys oli parvekkeiden talo, Casa de los Balcones. Parvkkeitahan siinä riitti, etenkin sisäpihalla. Pikkukaupunki oli muutenkin hyvin "herttainen", mutta nähtävyydet oli pian katsottu. Jos vuokraa auton, kannattaa poiketa. Bussillakin sinne kai pääsee, mutta koska kaupunki oli pian katsottu, oli näppärää jatkaa autolla heti matkaa. Pääsy parvekkeiden taloon oli ilmainen, ja hieman kauempana siitä sivukadulla olevassa pikku-baarissa söimme todella edullisen välipalan.

Ikkunaluukkuja La Orotovan kaduilla

Parvekkeiden talon sisäpihalla.

Teide

Seuraavana päivänä sitten pakollinen kohde eli Teide. Olimme olleet fiksuja ja varanneet ennalloon netistä pari päivää ennen liput hissiin. Se todella kannatti. Kun kävelimme mäkeä ylös, joku varmaankin kuuli meidän puhuvan Suomea ja sanoi että kannattaa varautua yli 2h jonotukseen! Kun pääsimme jonon luo, vieressä oli portti jossa luki nettiliput. Kävelimme reippaasti jonon ohi ihmettelevien katseiden saatellessa, ja pääsimme suoraan sisälle. Toki sisälläkin jouduimme jonottamaan mutta mikäli suomalaisen naisen komentti piti paikkansa, säästimme reilun tunnin ainakin, ellei enemmäkin. Olimme sisällä jonossa enkä 30-40min. Tosin pois lähtiessä jono sisään oli jo huomattavasti lyhyempi, eli jos käytössä ei ole nettiä, kannattanee tulla iltapäivällä. Jos varaat liput netistä, niin kannattaa ottaa kuvakaappaus näytöstä kun lippu on näkyvissä, niin ei tarvitse avata nettiä näyttääkseen lipun.
Olimme molemmat vielä korkeanpaikan- saati köysiradankammoisia vielä muutama vuosi sitten, mutta onneksi emme enää. Ihan hieno oli käydä tuolla ja etenkin näin hyvällä ilmalla.
Ajaessa ylös kohti nousupaikkaa Santa Cruzin suunnasta olivat maisematkin aivan huikeat. Kun laskeuduimme alas vuorelta Puerto de la Cruzin suuntaan, oli maisema lähinnä suomalaisille tutun oloista havumetsää. Ihan harmitti kun ei tullut mennessä pysähdyttyä kuvaamaan vuoristoa.

Paluumatkalla pysähdyimme hetken  alemmas ajettuamme välipalalle Papillon-ravintolan terassille. Lämmintä +28c, isot lumikinokset ja upea auringonpaiste. Ravintolan henkilökunta sen sijaan hieman vähemmän upea. 😉 Tilaukseni meni kolme kertaa pieleen ja kolmannella kertaa söin kananmunapaninini, vaikka en sitä ollut tilannut. Välttelen usein reissussa kananmunia, mutta onneksi en saanut näistä vatsanpuruja. Suomeksi vielä ymmärtäisin että kana muuttuu kananmunaksi, mutta englanniksi eikä espanjaksi nuo eivät ole kovin samanlaisia sanoja! Mutta sain väärän munaleipäni ilmaiseksi.

Tuolla sitä äsken oltiin

Viikon lämpimin päivä sai ilman väreilemään

Casa del Vino

Uteliaisuuttaan sitä olutharrastajakin eksyi viinimuseoon loppumatkasta. Museo oli kyllä hyvin vaatimaton ja ennalta mainostettu viininmaistelu oli eri maksulla. (joistain mainoksista sai käsityksen että se kuuluu hintaan). No, olimmehan autolla liikkeellä, joten emme olisi paljon maistelleetkaan. Yhdet lasilliset otimme sitten ravintolan terassilla, melkein jo maiseman, upean ilman ja viimeisen päivän kunniaksi. Terassi oli kyllä upealla paikalla ja käymisen arvoinen paikka, kävi sitten museon puolella tai ei. Museon pääsymaksulla tosin sai lunastaa jotain kaupasta. Mies otti suklaamanteleita. Emme olisi moista huomanneet, ellei myyjä olisi sanonut.

Viinimuseo oli pari huonetta
 Ilmeisesti viinin puristin tms, jolle meillä ei hienoa nimeä tiedossa.
Lasi rose-viiniä ja lasi valkoista. Viinin suhteen moukkina todettiin vaan että olivat ihan ok. Summassa valitsimme.
 Upeat maisemat kruunasivat viimeisen päivän

Autoillen saimme Teneriffasta paljon irti, enemmän kuin 14v aiemmin Gran Canariasta, vaikka sielläkin vuokrasimme auton. Jäi jopa jotain luonnonähtävyyksiä näkemättä, ja saatammepa vielä palata tänne joku vuosi kun talvi kaatuu päälle. Mutta aivan ehdottomasti Santa Cruziin ja taas auton kanssa koko viikoksi. Vaikka Santa Cruzista en niin paljon kuvia laittanutkaan, niin se oli iltaisin kivan paikallinen kaupunki, ilman turistilaumoja ja disco-jytkettä rantabaareissa. Söimme hyvin ja löysimme jopa pubin joka oli erikoistunut käsityöläisoluisiin. Näistä lisää eri kirjoituksessa.
Asuntokin oli kiva, voisimme jopa mennä siihen uudelleen. Etenkin kattoterassi oli ihana.
Siellä istuimme lämpimässä kevätyössä vielä viimeisenä iltana, vaikka kello soikin aamuviideltä.