torstai 13. heinäkuuta 2017

Munster, se mitä siitä pääsi näkemään

Namurista ajoimme yöksi Munsteriin. Paikka valikoitui aika puhtaasti sijainnin mukaan. Vedin kartalle reitin Namurista Ribeen, ja aloin katsella googlen kuvahaulla kaupunkeja alle puolivälistä matkaa. Kölnissä ja Bremenissä on käyty, Hampuri oli liian iso "vain yöksi", joten Munster vaikutti sopivalta ja näytti kauniilta. Mutta miksi ihmeessä siellä oli niin kalliit hotellit? Selvitin netistä onko kaupungissa jotain tapahtumaa, mutta mitään ei löytynyt. Yritin jo etsiä muita kaupunkeja, mutta sopivia ei löytynyt. Lopulta päädyimme ottamaan hotellin "lähiöstä", vaikka yleensä pyrimme keskustaan. Siitä huolimatta hotelli oli reissun toiseksi kallein, joskin sisälsi aamupalan.
Kun saavuimme hotelliin, pyysin karttaa. Ystävällinen isäntä piirsi karttaan parkkipaikan jonne meidän kannattaa ajaa ja totesi samalla että suurin osa vanhaa kaupunkia on suljettu, koska siellä on festivaalit. Selvisi sitten syy hotellien hinnoille.
Ajoimme siihen parkkipaikalle johon hotellinomistaja neuvoi, ja lähdimme kävelemään. Nälkä oli jo niin kova, että pysähdyimme ensimmäiselle kävelykadulle lukemaan ravintoloiden menuja. Päädyimme valitsemaan yhden, joka tarjosi saksalaisia kotitekoisia "nuudeleita" uunissa paistettuna. Minä valitsin kinkku- ja J bolognese-version. Olipas muuten herkulliset ruuat, kannatti pysähtyä heti!

Kun nälkä oli hoidettu, jatkoimme matkaa vanhaan keskustaan. Yhtäkkiä alkoi kuulua kovaäänistä musiikkia, ja näimme ison lavarakennelman. Seuraavaksi tulivat portit joiden ohi ei päässyt, järjestysmiehet valvoivat  aitaa. Aloimme kiertää aitaa, ja sama juttu. Lavalla (joka oli ISO) bändi laulatti yleisöä, jota oli paljon ja joka lauloi kertosäettä kuorossa. Emme tunnistaneet musiikkia. Yritimme kolmatta kautta, taas tuli aita vastaan. Neljännellä yrittämisellä pääsimme kai joillekin "varjofestareiden" alueelle, jossa esiintyi ilmaiseksi toinen bändi. Väentungoksessa näimme vähän vanhoja rakennuksia, mutta kuuluisimmat olivat alueella johon ei ilman pääsylippuja päässyt. Ja se alue oli iso, yli puolet vanhan kaupungin keskustasta.

Ihan nätti kai tämäkin kaupunki, se mitä onnistuimme näkemään. Luovutimme ja ajoimme takaisin hotellille, jonka biergardenissa ehdimme tilata pienet oluet. Nämä saksalaiset oluet vaan eivät ole oikein meidän juttu, joten ihan hyvin riitti pieni yömyssy.  Onneksi eivät olekaan, sillä autossa oli jo hyvin ostoksia olutpuolelta eri maista.
Hotellihuoneen muhkeat sängyt jo houkuttivat pitkän päivän päälle, ja aamulla saimme herkullisen kunnon aamiaisen. Sen saksalaiset hotellit yleensä osaavat!
Yritin jälkikäteenkin etsiä netistä mikä iso rock-festivaali oli kyseessä, mutten löytänyt mitään.