maanantai 27. maaliskuuta 2023

Kolme vuotta sitten aloitettu reissu loppuun vihdoin

Ranskassa taas

1.päivä: Castres ja Albi

Kun heräsimme aamuyöllä hienosti uudistetussa entisessä Hotelli Bonus Inn:ssä, joka nykyään tottelee nimeä Skyline Airport Hotel oli olo hieman epätodellinen.

Skyline Airport Hotel

Hotellin oma kyyditys vei meidät kentälle josta Air Francen lento Pariisin kautta Toulouseen lähti 6.25 lauantaiaamuna. Auton sai jättää ilman lisäkorvausta  hotellin pihaan korkeintaan 14 vrk ajaksi, kunhan huoneen varasi hotellin omilta sivuilta. Hyvä etu etenkin kun parkkien hinnat olivat kulkutaudin aikana nousseet huimasti.

Saavuimme sateiseen Toulouseen 11 maissa, lento oli puolisen tuntia myöhässä. Haimme pikku-Fiatin vuokraamosta. Vuokraus oli aika show itse asiassa. Autovuokraamossa itsekin aikoinaan työskennellyt J ihmetteli taas miksi olemme täyttäneet netissä kaikki sopimukset ym valmiiksi, kun kuitenkin vuokraamoon päästyämme kaikki pitää täyttää taas uudelleen. Tällä kertaa kävi myös niin, että Europcarin nuori virkailija puhua papatti niin ettemme pysyneet mukana hänen puheissaan (vaikka osaamme mielestämme hyvin englantia ja pyysimme muutaman kerran toistamaan tärkeimmät kohdat). Huomasimme sitten suostuneemme ottamaan kalliimman vakuutuksen kuin varausta tehdessämme ja loppujen lopuksi vakuutus paljastui kalliimmaksi kuin itse auton vuokraus. Saattaa olla että oli viimeinen kerta kun käytämme tätä vuokraamoa, vaikka aiemmin ei ole ongelmia ollut. Mutta eipä siitä sen enempää.

Auton saatuamme päätimme unohtaa kalliiksi nousseen vuokran ja nauttia matkasta.  Jo se tunne että olemme vihdoin täällä takaisin ja seikkailu voi alkaa tuntui pakahduttavan ihanalta tihkuksi tyyntyneestä sateesta huolimatta. Loma! Ranska! 3 vuoden odotuksen jälkeen olimme takaisin. Ei olisi ikinä 3v sitten uskottu että se tauti mitä en aio mainita jyllää niin kauan. Se jonka takia matka katkesi viimeksi ennen kuin oli kunnolla alkanutkaan. Onneksi emme sitä silloin tienneet, olisi voinut ahdistaa vielä enemmän.

Castres

Ensimmäiseksi pysähdyspaikaksi oli valikoitunut Castres, jossain Ranskan Venetsiaksikin mainittu. Hmm.. Eikös se olekaan Annecy?
Ehkä pidän tuon tittelin yhä Annecyllä ennemmin. Castresillakin oli kanaali jonka ympärillä talot kiinni rannassa, mutta oikeastaan se oli vain yksi kanaali. Ihan nätti pikkukaupunki tämäkin muuten. Osuimme kaupunkiin aikana, jolloin lounastarjoilu oli juuri päättynyt ravintoloissa ja muutamasta paikasta kysyttyämme annoimme periksi ja ostimme paikalliselta grillikioskilta ranskalaiset perunat juustokastikkeella! Voi hyvä tavaton. Olimme ihan unohtaneet nämä hassut ruoka-ajat ja siestat. Myös kaupat olivat siis kiinni. Jotain oli kuitenkin pakko syödä, kun aamupalasta (ateriankorvikepatukka) lentokentällä oli jo 7h. No, tämähän oli vasta ensimmäinen päivä.
Kuvia katsoessani tajusin etten ottanut Castresista muita kuvia kuin kanaalin varresta. Ehkä nälkä sai unohtamaan kameran!

Castresista otimme jo suunnaksi Albin, jossa yöpyisimme seuraavan yön.

Albi

Meillä kävi parkin suhteen tuuri, hotellin viereisellä torilla oli launtai-iltapäivästä eteenpäin viikonlopun ajan ilmainen pysäköinti.
Saavuimme herttaiseen Hotel les Pastiersiin, jonka olimme varanneet jo syksyllä Booking.com kautta.
Meidät otti vastaan todella ystävällinen mies, joka esitteli meille hotellin ja ohjasi meidät ylimmän kerroksen huoneeseen. Kapea ja jyrkkä portaikko oli ainoa "negatiivinen" asia hotellissa. Se saattaa olla joillekin ongelma, enkä toki itsekään ketterimmästä päästä ole. Onneksi J herramiehenä kantoi minunkin laukkuni (omistajakin sen tosin tarjoutui tekemään).

Huone oli viihtyisä, herttainen ja kodikas vaikka aika pieni.

Ja parasta hotellissa oli aamiainen. Kaikki aamiasella oli lähituottajien tuotteita ja lämpimät patongit ja croisantit lähileipomosta. Patonkikin oli niin hyvää että melkein tuli tippa linssiin. Aamiainen maksoi 9e! Eihän tuolla hinnalla saa Suomessa mitään. Ehdottomasti kannatti ottaa. Tarjolla oli myös hedelmiä, pieni hillopurkkeja, makeita leivonnaisia, muroja, jogurttia, kinkkua ja juustoa. Ja toki teetä, erilaisia kahveja ja mehua. Teekin oli teenystävän iloksi irtoteetä!

Illalla kuitenkin löysimme nälkäämme "melkein napolilaistyylistä" pizzaa, Pizzeria del Duomosta.

Valinta tehtiin melkein tyylillä: Mistä saa äkkiä ruokaa, mutta olimme kuitenkin oikein tyytyväisiä pizzoihimme. Ja oluitakin listalla oli muutama vaihtoehto, eikä vain "iso vai pieni tuoppi". Tosin harvoin Ranskassa niin onkaan. Söimme tuliset Diavolat.

Mutta takaisin itse kaupunkiin. Albi on yksi Ranskan "punaisista kaupungeista". Rakennuksia on rakennettu aikanaan paljon punatiilestä, jota alueella on tuotettu. Kaupungissa on noin 50000 asukasta ja se on keskiaikaisen arkkitehtuurinsa ansiosta suosittu turistien keskuudessa.

Musée Toulouse-Lautrec

Yksi tärkeä nähtävyys kaupungissa on kaupungin "oman pojan" Henri de Toulouse-Lautrecin töille omistettu museo, jossa mekin seuraavana aamuna kävimme. Eniten omaa silmää viehättivät taiteilijan tekemät mainosjulisteet, joita lähti mukaankin pikku taulu, jääkaappimagneetti ja muistivihko. Kova shoppailu heti ensimmäisessä kohteessa. ;)

Kaupungin vanhalle sillalle emme päässeet sen ollessa remontissa. Tyydyimme katselamaan sitä pienen matkan päästä. (Ja rajaamaan kuvista oikean reunan rakennustelineet pois...)  Tulimme reissun aikana huomaamaan että joulusesongin ja huhtikuun välinen aika oli paras aika remontoida paikkoja seuraavaa turistikautta varten.

Albin katedraali oli valtavan kokoinen, vaikka kaupunki ei tämän isompi. Kaverini jälkikäteen pahoitteli kun kuuli että olimme jättäneet käymättä sisällä. Ehkä pitää poiketa seuraavalla reissulla uudelleen!

Sää kuvissa voi näyttää kolealta. Äitini kysyi kuvia lähetettyäni onko minulla tarpeeksi lämmin takki mukana. Mutta kuvat hämäävät, lämmintä oli Albissakin päivällä 19c. Illalla alkoi kyllä sadella, mutta onneksi olin pessimisti ja kuskasin sateenvarjoa. Nautin kuitenkin Suomen talven jälkeen niin paljon lämmöstä, etten lannistunut edes ensimmäisen vuorokauden kesäsateista. Ainakaan missään ei ollut lunta eikä jäätä!

Päivän ajo noin 130km. Toulouse-Castres n.82km Castres-Albi n. 43km . Molemmat sopivat myös retkikohteeksi Toulousesta välimatkan ansiosta.